Ellie, om mig och min mitt-i-livet-kris.

Natural Cycles anmäls, 37 fall av oönskade graviditeter
 
Jag har länge funderat på att ta ut min spiral och istället börja använda natural cycles. Till en början var jag skeptisk men ju mer jag läste om det blev jag mer inställd på att byta för att på så sätt bli så hormonfri som möjligt. Än så länge har det inte blivit av och det var nog bra. Enligt artikeln krävs en regelbunden mens för att appen ska kunna fungera som bäst, det har inte jag, jag har aldrig haft regelbunden mens. Min uppfattning var att man tack vare appen skulle få bättre koll på sin kropp och sin egen cykel vilket jag gärna ville eftersom jag sällan vet var i cykeln jag är. Min spiral gäller i 5 år och i april 2021 är det dags att byta. Tills dess behåller jag spiralen. När det väl är dags för att byta får jag se vad jag gör då.
 
Om man vill bli gravid är appen ett väldigt bra verktyg, värre för oss som inte vill bli gravida, då verkar det inte funka. 37 kvinnor på totalt 600 kvinnor som från september 2017 fram till idag gjort abort på grund av appen låter illa. Jag tycker synd om kvinnorna som blivit gravida även fast dom "skyddat" sig, jag är glad att det inte är jag. Abort är nämligen inget alternativ för mig om jag skulle bli gravid idag.