Ellie, om mig och min mitt-i-livet-kris.

PMS! 😡
Jag har under en tid upplevt att jag med jĂ€mna mellanrum har PMS. Under ett par dagar lite dĂ„ och dĂ„ tycker jag att det mesta i mitt liv suger. Men det varierar, ibland Ă€r det mer eller mindre och symptomerna varierar. IgĂ„r började dagen inte sĂ„ bra, det lĂ€ttade under dagen men blev senare vĂ€rre igen. Jag var bitter pĂ„ det mesta och ville helst bara fĂ„ vara ifred och sova. Idag kĂ€nns det bĂ€ttre Ă€ven om jag svĂ€nger i humöret och kĂ€nner mig stundtals irriterad och rĂ€tt trött. Jag har inte PMS regelbundet vilket har att göra med att jag har oregelbunden mens. Och jag har noll koll pĂ„ var i min menscykel jag befinner mig, det Ă€r sĂ€llan jag hĂ„ller reda pĂ„ det. Symptomerna varierar rĂ€tt mycket ocksĂ„. Senast kĂ€nde jag mig vĂ€ldigt svullen och hade ömma bröst. Har inte upplevt nĂ„got av det nu utan det Ă€r frĂ€mst humöret som pĂ„verkat mig. Jag bör försöka fĂ„ bĂ€ttre koll pĂ„ min menscykel. För hittills kommer det som en chock varje gĂ„ng, och dĂ„ fram för allt nĂ€r humöret svĂ€nger. Fysiska symptom som svullen och öm gör mig inget, dĂ€remot humöret, det vill jag gĂ€rna försöka hantera bĂ€ttre. 
 
Vanliga symptom pĂ„ PMS: 
  • Du kĂ€nner dig irriterad och lĂ€ttretad.
  • Du kĂ€nner dig orolig och Ă„ngestfylld.
  • Du fĂ„r snabba humörsvĂ€ngningar.
  • Du kĂ€nner dig nedstĂ€md och fĂ„r mindre lust att hitta pĂ„ saker.
  • Du kĂ€nner dig trött och fĂ„r mindre energi.
  • Du fĂ„r svĂ„rare att sova.
  • Du blir svullen i kroppen och sĂ€rskilt över magen.
  • Du kĂ€nner av spĂ€nningar i brösten eller att de blir ömma.
  • Du fĂ„r huvudvĂ€rk.
  • Du blir hungrigare Ă€n vanligt och sugen pĂ„ sött. 
7/10 😒